Här skriver jag om bloggar och om bloggosfären. Om att blogga, om att göra så framgångsrikt och om att tjäna pengar på att blogga.

Telefon: 0709 18 25 50 daniel(a)danielkjellsson.com Skype: danielkjellsson


Daniel Kjellssons Facebook-profil

Få en bättre blogg genom att vara noggrann


ThordBörja Blogga tipsar om att man ska ”läsa igenom vad man skrivit innan man publicerar”. Det är, precis som Thord skriver, ”ett självklart råd”.

 

Men inte mindre viktigt för det. Även den mest slipade skribenten slinter lätt på några tangenter. Så ge ditt inlägg en minut extra, läs noga igenom vad du skrivit och undvik stavfel, konstiga meningsbyggnader och oförståeliga resonemang.

 

Jag skulle dessutom vilja göra ett tillägg: läs inte bara din text innan du publicerar, läs den högt för dig själv. Det är ett råd jag ofta ger skribenter. När du, “ute i luften”, hör orden du skrivit uppenbaras konstiga meningar och onödigt komplicerade svängningar mycket tydligare. Det blir lite som att ta ett steg tillbaka och få chansen att titta på sin text med en överblick, och med någon annans ögon.

 

När du, i ditt huvud, förklarar ditt eget resonemang för dig själv, är det inte så konstigt att allt är kristallklart. Men är det lika enkelt och tydligt för någon som aldrig träffat dig? Aldrig tidigare läst dig? Men som nu för första gången läser dig resonera?

 


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Helt klart ett tips för mig. Jag är hopplös på att läsa igenom och det ser riktigt oproffsigt ut med stavfel, speciellt när man är svensklärare...



Bra blogg! Har snurrat runt och läst lite här och var.

2009-04-23 @ 22:49:15
URL: http://lillao.blogg.se/
Postat av: Daniel Kjellsson

Ja, det är en förhållandevis enkel sak som kan förändra helhetsintrycket ganska ordentligt. Stort tack.

2009-04-24 @ 08:02:09
URL: http://blienbattrebloggare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0