Här skriver jag om bloggar och om bloggosfären. Om att blogga, om att göra så framgångsrikt och om att tjäna pengar på att blogga.

Telefon: 0709 18 25 50 daniel(a)danielkjellsson.com Skype: danielkjellsson


Daniel Kjellssons Facebook-profil

Två bra saker med att blogga anonymt



Lunchade nyligen med den anonyma börshaj som skriver bloggen En daytraders dagbokcafe.se (där jag jobbar, det ska sägas). Det fick mig att tänka på just anonymt bloggande och hur illa jag tyckt om den saken tidigare.

Men jag har ändrat mig.

I många fall är det bättre att vara öppen med vem man är, det blir enklare att skapa en nära relation med sina läsare (någonting som i sin tur bygger läsekretsen). Och många känner sig hindrade av anonymiteten, det liksom tillkommer ytterligare en tröskel då man ska producera bra inlägg när man tvingas "akta sig", smyga och fundera.

Men En daytraders dagbok är en framgång. Och anonymiteten fungerar för att…
 
  •  … han vågar underhålla.
Ibland vill man helt enkelt inte stå för det man skriver. Det kan finnas alltifrån rättsliga skäl till rent sociala. Man vill inte synas. Men man vill uttrycka sig. Att då blogga öppet och hålla igen sitt innehåll, censurera sig själv, vinner ingen på. Då är det bättre att blogga anonymt och därmed känna sig fri att underhålla läsarna med alla detaljer och göttiga fakta. Man vågar vara kaxigare och sticka ut.

  • … han odlar en mystik kring sig själv
Läsarna kommer att undra vem bloggaren är, det kommer att finnas teorier, människor kommer att hävda att ”de vet” och så vidare. Mystiken är bra och om människor undrar, så pratar de och pratar de så sprids bloggen till fler. Det kommer också att kännas mer spännande att följa en blogg omgärdad av rykten och rävspel.


Vecka 18 kan du blogga om: Influensa och tortyr


Bild lånad av Eneas.

Som jag tidigare skrivit (bland annat här) så kan du, för att få fler besökare till din blogg, försöka tajma in så att du bloggar om samma saker som många människor samtidigt söker efter (stora nyheter, stora evenemang, saker många människor samtidigt pratar om).

Och av samma anledning brukar jag, lite sporadiskt, försöka tipsa och inspirera om sådana potentiella blogginlägg. Här är ett gäng aktuella ämnen och vinklar.

  • Pandemi-hysteri
81 människor tros ha avlidit i den nya typ av influensa som utbröt i Mexiko för tretton dagar sedan, samtidigt som alarmerande uppgifter kommit om att viruset kan ha spridit sig till New York. Många lär följa denna nyhet (och söka efter information kring den).

Här skriver DN om svininfluensan i Mexiko och till höger finns deras samlade artiklar i ämnet.

Mest intressant är Karin Bojs, chef för samma tidnings vetenskapsredaktion, krönika. I vilken hon bland annat skriver att ”en pandemi kommer att drabba världen, förr eller senare” (och en pandemi är alltså en epedemi som får internationell spridning).

  • Ska man fejka kommentarer i sin egen blogg?
Jag har tidigare tipsat om att det är en bra idé. Men stämmer det verkligen?

  • USA:s tortyrmetoder
”Instängning i låda”, ”simulerad drunkning” och mycket mer. DN:s Peter Wolodarski har läst tidigare hemligstämplade dokument som berättar om vilka specifika tortyrmetoder som brukats av amerikanska soldater i ”kriget mot terrorn”.

  • Hockey VM
Om det går fortsatt bra för Sverige kan det bli en nationell snackis. Till dess kan du fundera ut kul grepp och möjligen bjuda dina läsare på Linus Omarks mest spektakulära mål.

  • Mathias Richardson
En 13-åring som lider av en ärftlig obotlig och dödlig sjukdom som leder till att han, utan att tappa intelligens och medvetande, stegvis blir blind, döv och förlamad. Bara nyfödda lillasystern kan rädda honom. Hela den grymma historien om familjen Richardson hos DN.


Off topic: Martin Ådahl om Pirate Bay-domen

Jag lovade mig själv att detta inte skulle ske. Men som vanligt har jag svårt att hålla löften. Det här handlar inte om bloggosfären, inte om att blogga och verkligen inte om hur man tjänar pengar på att blogga.

Men det handlar om vår vardag online och det känns ändå viktigt. Fokus Martin Ådahl har skrivit en text om domen mot männen bakom Pirate Bay, om den bakomliggande ekonomin och om att "vi har skickat dem i fängelse för medhjälp till våra egna brott". Det är väldigt, väldigt läsvärd.

Hur överlever man på 50 000 kronor i månaden?


Bild lånad av luismi1985. Enligt Creative Commons "Some rights reserved".

Lunchade med en vän idag (22/4) och fick samtidigt lite feedback på mitt inlägg om Fattigbloggen. Han skämtade om hur enormt enkelt det vore att, i rådande ekonomiska kris, provocera människor till vansinne genom att lansera en variant på det uppmärksammade Aftonbladet-projektet.

Föreställ dig till exempel att någon skulle starta Fattigbloggen. Men snarare än att skildra kampen för att överleva på socialbidrag, som Jessica Ritzén gjorde i originalet, skriva om att överleva på 50 000 kronor i månaden.

”Är orolig. Två dagar kvar till lön och bara 6 000 kronor kvar.”

Nu är det givetvis förkastligt och bortom all sans att driva med människors vacklande privatekonomi. Någonting jag absolut inte vare sig uppmuntrar eller uppmanar till. Men rent teoretiskt: det vore ett extremt effektivt sätt att just nu väcka enorm uppmärksamhet. Provokation har alltid varit trafikdrivande.

Detta kan du lära av Aftonbladets succéblogg



Aftonbladet
-journalisten Jessica Ritzens Fattigbloggen
är avslutad. I en månad skulle hon leva på socialbidrag och rapportera om den ekonomiska vardag som idag är verklighet för 379 000 svenskar. Och även om jag i skrivande stund inte sitter på några siffror så kan vi nog enas om att det blev en succé.

Ritzén har intervjuats av många riksmedier (senast i P3, om jag inte minns fel) och bara direktlänkarna från Aftonbladets egen startsida bör ha genererat ordentligt med trafik. I bloggosfären har det skrivits inlägg upp och inlägg ner.

Vad kan vi lära av detta? Jo.

Nischa dig
Kan inte sägas för många gånger. Det kommer alltid att vara enklare om du filtrerar dina intressen och skapar en blogg som ”handlar om någonting”. Det blir tydligare gentemot läsaren, gentemot eventuella samarbetspartners – tydligare och mer effektivt gentemot alla.

Försök att nå en stor plattform
Väldigt mycket enklare sagt än gjort. Men att ha en sajt med redan befintlig trafik i ryggen underlättar såklart allt. Har du en bra idé – ge det åtminstone ett försök. Maila några sajter du tror att din bloggidé/blogg skulle passa bra in på. Idag är många intresserade av gratis material. Och du är intresserad av trafik.

Av samma anledning är det också mer effektivt att bygga en publik om man registrerar sin blogg här på blogg.se (eller på annan gemenskap) snarare än på exempelvis en enorm internationell plattform där du blir ”ensam”.

Reportagebloggar är intressanta
Att skriva en blogg med en tydlig början och ett tydligt slut (tidsbestämt som Fattigbloggen, prestationsbestämt som exempelvis en Stockholm Marathon-blogg eller vad som helst, bara det finns ett tydligt slut) ökar ofta intresset. Det blir lite dramatik, på något vis. Och det blir mer konkret då man, via mot- och medgångar, följer en kamp mot ett tydligt mål.


Christian Lander blev världskänd efter ett års bloggande


Christian Lander. Bild lånad av qviri.

I fredags (17/4) publicerade Resume.se en intervju med Christian Lander, mannen bakom bloggen Stuffwhitepeoplelike. Den blev snabbt en gigant, vidareutvecklades till en bestseller (boken har i skrivande stund sålts i drygt 200 000 exemplar) och kan nu också komma att bli tv-serie.

Landers historia är läsvärd och ordentlig tändvätska åt alla oss med övertygelsen att en blogg kan vara vägen till världsherravälde och ofantlig rikedom.

Idag (17/4) kan du blogga om: Pirate Bay-domen

Som jag tidigare skrivit (bland annat här) så kan du, för att få fler besökare till din blogg, försöka tajma in så att du bloggar om samma saker som många människor samtidigt söker efter (stora nyheter, stora evenemang, saker många människor samtidigt pratar om).

Idag lär den svenska bloggosfären domineras fullständigt av domen mot männen bakom fildelningssajten Pirate Bay. Detsamma gäller akvititeten på sökmotorerna. Hittar du en kul vinkel på storyn, ett lite annorlunda och/eller personligt grepp eller lyckas bara skriva kul, kvalitativt eller speciellt om nyheten – kan du säkert strike gold.

Aftonbladet rapporterar om Pirate Bay-domen här och DN har här publicerat en nyttig "detta har hänt-tidslinje".

Lycka till!

Så blir du nätkändis, del 1


Chris Pearson, webbdesigner och bloggare, bor i Hollywood och har gjort en intressant iakttagelse vad gäller människors försök att bli kända (vill du se hans videoblogg, förbered dig på en ordentlig amerikansk whife beater-stil). Han sammanfattar de misslyckades största misstag med att ”de inte bryr sig om människorna omkring dem”.

 

Om du någonsin ska bli nätkändis (eller känd över huvud taget) så måste du hela tiden interagera med människorna omkring dig. Och vidare engagera dem. När människor pratar med dig på Twitter eller Bloggy – svara alltid. När människor vill connecta med dig och prata med dig på Facebook – svara alltid. När människor kommenterar i din blogg – svara alltid.

 

Människor som på olika vis kontaktar dig gör så för att de är intresserade av dig. Och för att lyckas bygga upp en egen kändisstatus måste du intressera dig tillbaka. Att ignorera andra människors försök att interagera och kommunicera leder bara till ett fortsatt liv bortom strålkastarljusen.

 

När du svarat dessa människor, när du uppmuntrat varje människa som på något vis kontaktat dig, ska du göra allt för att aktivera dessa. Hålla kvar människorna i din sfär. Kanske genom att få dem att skriva upp sig på ditt nyhetsbrev, följa dig på Twitter (följ mig på Twitter här, förresten) eller bli vänner med dig på Facebook.

 

Allt handlar om att skaran runt dig ska växa.

Ps. Här har jag skrivit mer om hur du engagerar människor runt dig, om hur du får skaran runt dig att växa. Ds.

Få en bättre blogg genom att vara noggrann


ThordBörja Blogga tipsar om att man ska ”läsa igenom vad man skrivit innan man publicerar”. Det är, precis som Thord skriver, ”ett självklart råd”.

 

Men inte mindre viktigt för det. Även den mest slipade skribenten slinter lätt på några tangenter. Så ge ditt inlägg en minut extra, läs noga igenom vad du skrivit och undvik stavfel, konstiga meningsbyggnader och oförståeliga resonemang.

 

Jag skulle dessutom vilja göra ett tillägg: läs inte bara din text innan du publicerar, läs den högt för dig själv. Det är ett råd jag ofta ger skribenter. När du, “ute i luften”, hör orden du skrivit uppenbaras konstiga meningar och onödigt komplicerade svängningar mycket tydligare. Det blir lite som att ta ett steg tillbaka och få chansen att titta på sin text med en överblick, och med någon annans ögon.

 

När du, i ditt huvud, förklarar ditt eget resonemang för dig själv, är det inte så konstigt att allt är kristallklart. Men är det lika enkelt och tydligt för någon som aldrig träffat dig? Aldrig tidigare läst dig? Men som nu för första gången läser dig resonera?

 


Ju mer du länkar, desto mer trafik får du

 

Korta blogginlägg är bra blogginlägg.  Klockan är 20:33 denna tisdagskväll och jag tänkte bjuda på ett citat, sådär rakt av bara.

 

Minns inte när Sofia från utmärka mediebloggen Same Same But Different skrev det, men jag vill minnas att det löd: ”Alla siffror jag sett pekar på att ju mer man länkar till andra, desto fler träffar får man på sin egen sajt”.

 

Så sant.

 


Underlätta för läsarna genom att ange datum

 

Allt mer trafik når din blogg genom länkar från andra bloggar och från sökmotorerna. Det går alltså inte att räkna med att alla dina läsare läser dina inlägg samma dag du publicerar dem.

 

Därför underlättar det för alla om du, varje gång du skriver exempelvis ”idag”, ”igår” eller ”imorgon” – alltid skriver det aktuella datumet i parentes. Varje gång du hänvisar till någonting tidsbundet, egentligen.

 

Till exempel:
”Imorgon (22/3) ska det bloggas!”

 

Då kan läsaren alltid känna sig trygg i vad som gäller. Läsarna som möts av detta samma dag du publicerar, får en stärkt känsla av aktualitet. Av att de är med där saker ”händer”. Läsarna som möts av detta senare, då inlägget alltså är gammalt, blir inte irriterade om exempelvis länkar inte fungerar, eller om fakta och information förändrats.

 

Utan kan ta för givet att allt stämde då du skrev det. Ryggen fri!

 


Bill Cunningham är modebloggarnas fader

Vid nästa lugna stund tycker jag att du ska läsa New Yorkers porträtt av Bill Cunningham, en man många kallar ”modebloggarnas fader”. Han är modeskribenten på New York Times som egentligen mest tar bilder på gatan. Han är 80 år gammal och bor på en skumgummimadrass.

 

nytimes.com sänds hans format On the street, ett bildspel i vilket Bill själv berättar sin historia med en röst så lugnande att den borde vara receptbelagd. Alltid väldigt genuint och inspirerande. Och någonting som botar vilken bloggtorka som helst.

 

Tack Olle, för tipset.

 


Så skriver du en framgångsrik blogg, del 5

 

Skriv personligt

 

Det finns rätt och fel sätt att vara personlig (”personlig – inte privat”, som den populära frasen lyder). Om du skriver en blogg om att tippa på hästar så vill ingen läsa om när du tvättar mattor. Håll dig till hästarna.

 

Däremot så finns det alltid en personlig vinkel på det du skriver om.

 

Ytterligare ett exempel: Du skriver en modeblogg. Och Armani lanserar en ny kollektion. Ett vanligt misstag är att då, som vilken av nyhetssiterna som helst, bara rakt redogöra för vad som har hänt. Det som är intressant, och anledningen till att läsaren besöker just dig, är att få veta dina åsikter om nyheten. Vad du tror om den, hur du tror att den kommer att påverka världen, hur du tror att den kommer att påverka just läsaren?

 

Dina åsikter, dina känslor. Innehållet som gör din blogg unik.

 


Så skriver du en framgångsrik blogg, del 4

 

Överarbeta inte din text

 

Det i särklass vanligaste skälet till att människor slutar blogga är att det tar för mycket tid. Och det finns inga skäl att lura i någon någonting annat. Att blogga tar tid.

 

Det du måste förstå är att dina inlägg inte behöver vara perfekta.

 

”Kvantitet är viktigare än kvalitet”, sägs det. Och min åsikt är att det stämmer. Men egentligen handlar det om att kvantitet är kvalitet i bloggsammanhang. Var inte rädd för att inte vara välformulerad eller elegant nog. Det är ingen artikel du skriver, det är ett blogginlägg. En annan typ av publicering. Du har inte tid att oroa dig över varje mening om du ska hinna bygga upp en publik.

 

Skriv bara kort, effektivt och tydligt. Det ger bättre inlägg samt tar mindre tid.

 


Så skriver du en framgångsrik blogg, del 3

 

Skriv kort och tydligt

 

Om du ska ha en chans att följa ditt uppdateringsschema, bevara ditt bloggande vid liv och behålla människor intresserade över huvud taget, är det viktigt att kunna skriva kort. Och att du skriver med ditt eget språk (”skriv som om du pratade med din närmsta vän”, säger till exempel Marc Ambinder på amerikanska magasinet Atlantic). Att fabricera ett bloggspråk kommer att bli plastigt i längden, du kommer inte att kunna vara konsekvent och ditt skrivande kommer att ta mer tid än om du skrev naturligt.

 

Enligt The Huffington Post Complete Guide to Blogging är 800 ord maxlängd på ett blogginlägg. ”Anything longer will turn people off”, skriver de. Alex Schulman, ansvarig utgivare och bloggare på 1000apor.se, säger att ”det optimala blogginlägget är sex rader långt”.

 

Det är lätt att fastna i vad du vill skriva. Men det handlar också om vad dina läsare vill läsa. Och de vill, undantagslöst att du kommer till sak. Vare sig läsarna eller du har tid att gå runt i cirklar av komplicerade resonemang. Skriv. Kort. Och. Tydligt. Och erbjud fakta, inte bara åsikter.

 

Ryan SingelWired sa en gång i en intervju med slate.com att du som bloggare ska ”börja varje nytt inlägg med en bra förstamening som förklarar allt du planerar att berätta”.  Anta helt enkelt alltid att en del av dina läsare bara läser dina inläggs första rader. Och arbeta efter det. För dig som bloggar på en kommersiell site där bloggarna ”marknadsförs” på startsidan via bloggpuffar är första raden än viktigare. Då räcker det inte med att den är bra innehållsmässigt, utan måste också locka till klick. Som du förstår är det troligare att någon klickar på texten ”Det är nakna människor överallt…” än ”1924 var det grått och trist…”.

 

Om det RSS-flöde din blogg skickar ”klipper” inlägget i mottagarens RSS-läsare är dina första rader också helt avgörande för om mottagaren ska välja att klicka in sig på din blogg eller inte.

 

Är ditt innehåll tydligt och bra kommer det att leda till diskussioner på andra platser, länkar och fler besökare. I en tid av höga röster överallt, uppskattas tydligt, kort och kvalitativt innehåll. Ge människor en anledning att prata om dig, att besöka dig, att komma tillbaka.

 


Så skriver du en framgångsrik blogg, del 2


Planera ditt skrivande


”Deal with the rest of your life first”, har Glenn Reynolds, professor på Tennessee University, en gång sagt till New York Times under en intervju om bloggande. Han förordar en planering i vilken du försöker planera in bloggande där du helt enkelt har tid att blogga, snarare än att trycka in bloggandet först och flytta på andra saker.

 

Sätt ett realistiskt mål över hur ofta du ska blogga. Det är bättre att sätta ett lägre mål som du kan hålla än att säcka ihop och lägga ner bloggen efter en veckas frenetiskt och i längden orimligt arbete. Försök exempelvis att den första tiden skriva ett inlägg om dagen, sex dagar i veckan. Jag rekommenderar dig att försöka skapa någon form av uppdateringsschema.

 

Om du dessutom skapar ett ytterligare dokument att samla dina alla inläggsidéer i, så kan du under de tider du är inspirerad – i den bästa av världar – kanske producera tre fyra inlägg som du sedan tidsstyr i ditt bloggverktyg. Och det finns ingenting skönare än vetskapen att ens blogg kommer att uppdatera ”sig själv” en tid framöver. Det ger dig tid att få nya idéer, producera utan stress och på så vis nå en kontrollerad och behaglig bloggtillvaro.

 


Så skriver du en framgångsrik blogg, del 1

 

Skriv ofta


Människor eller ”bloggläsare” är idag långt mer bortskämda med frekventa uppdateringar än för ett par år sedan. Calle Schulman, chefredaktör på 1000apor.se, har till exempel sagt att ingen blogg blir ”stor” utan minst sex inlägg om dagen. Elin Kling, modebloggerska på kanal5.se, säger: ”För två år sedan var mina besökare tacksamma bara det hände något. Idag blir det ett väldans liv om jag bara är tyst i några timmar. Fyra inlägg varje vardag och två inlägg varje helgdag är minimum.”


Olle Lidbom, mediebloggare på vassaeggen.se hävdar att ett kvalitativt inlägg om dagen räcker, till att börja med. Viktor Barth-Kron, chefredaktör på stureplan.se, säger att de ser tveklösa samband mellan uppdateringsfrekvens och trafiksiffror för bloggarna på siten. Och rekommenderar därför sina bloggare att publicera fyra inlägg om dagen i genomsnitt.

 

Andra hävdar att rytm faktiskt är viktigare än en hög frekvens. Att du vänjer dina besökare vid en bekväm rytm du kan hålla, så att du inte några veckor skriver som en galning, för att sedan sänka tempot rejält och alltså göra besökare som vant sig vid ett skyfall besvikna på ett duggregn. Givetvis är det så att bara du själv kan välja vilken uppdateringsfrekvens du vill ligga på, det enda jag kan säga är: Att skriva ”ofta” är väldigt viktigt. Men bara du själv kan avgöra vad ”ofta” betyder för dig.

 

Om det känns tufft kan jag trösta dig med att det med blogging är som med precis allt annat – övning ger färdighet. När du blivit varm i kläderna lär ord, formuleringar och  inläggsidéer komma till dig i ett allt snabbare flöde.

 


Så skapar du materialet andra vill ha


”Flagship content” pratas det en del om i bloggosfären. Ditt flagship content är det material, det ämne, eller den nisch du ”äger”. Det kan vara ett enda inlägg, en serie inlägg du lade lite extra krut på eller bloggens helhet. Om du tänker lite på de bloggar du läser idag är jag säker på att du kan peka på lite flagship content. Någon som är ”bäst” på någonting, någon som förklarar ett visst fenomen, en viss bransch, en viss typ av mode bäst. Eller roligast, tydligast eller kortast, för den delen. Någon som har snyggast bilder. Flagship content blir referensmaterial.

 

Människor uppskattar om du löser deras problem. Människor uppskattar enkelhet.

 

Lägg extra energi på att i en serie inlägg kort, initierat, enkelt och intressant förklara bakgrunden till komplexa frågor inom just ditt ämnesområde. Vad är du bra på? Vad är du intresserad av? Aha, att sy om kläder? Då gör du det materialet till ditt flagship content. Lyckas du kommer andra att referera till dig. Istället för att behöva läsa på själva, kan de länka till dig.

 

Wikipedia är ett lysande exempel på detta. Oändligt med bloggare länkar till Wikipedia varje dag. Alla skulle själva ha kunnat researcha, analysera och formulera förklaringar på olika saker. Men varför lägga tid på det? Wikipedia har flagship content och det är enkelt att bara länka dit istället. Och då gör man det.

 

Flagship content är material som du är stolt över att berätta för andra om. Material andra pratar om, besöker och länkar till. Och flagship content handlar inte om något kortsiktigt länkbete, det är ett långsiktigt arbete för att bygga kvalitet andra uppskattar och har nytta av.

 

Det är också viktigt att säga att många stora bloggar klarar sig fint utan något flagship content över huvud taget (som Alex Schulman säger: ”Vill du bli stor – skriv så spånigt som möjligt”). Alla behöver alltså inte flagship content men alla kan definitivt utnyttja det och använda det för att växa. Om din blogg är ny, oetablerad eller om du just i denna stund funderar på att starta en blogg ska du absolut fundera mer på flagship content.

 

Och du hittar det överallt omkring dig. Vilka problem har din målgrupp eller din nisch? Vad vill de ha hjälp med? Det finns alltid bloggar, forum, Facebook-grupper eller till och med mänskliga möten som handlar om problem och lösningar på dessa. Du måste bara veta var du ska leta.

 

När du väl lokaliserat ditt flagship content har du kommit en bra bit på vägen mot en framgång. När du börjar producera gäller det bara att tänka på att ”samma gamla du” inte riktigt håller längre. Som Chris Garrett (chrisg.com) skriver: ”If you want to be remarked upon you need to be remarkable”. Ditt innehåll måste vara bättre, enklare, tydligare formulerat, djupare, snyggare – bättre än allt annat där ute.

 

Vad du ska göra när är klar? När du har lokaliserat och producerat ditt flagship content?

 

Marknadsföra skiten ur det.

 


Två fula knep

 

Det finns inga genvägar till långsiktig framgång, som du förstår. Men det finns en del småsaker, placerade någonstans i mitten av skalan för fult spel, du kan göra för att ge dina förutsättningar en skjuts framåt. Om du vill.

 

1. Kommentera dig själv

 

Det har ofta sagts att ”om du har en restaurang är det bättre att bjuda alla vänner på mat, än att restaurangen står tom”. För vi människor är flockdjur, vi vill vara där andra är. Om många andra tycker att din restaurang är bra, så måste den vara det. Och om det är ett jäkla ös bland dina inläggs kommentarer så visar det upp en bild av en väldigt mycket mer spännande och aktiv plats än om frasen ”inga kommentarer” ekar tomt överallt.
Det sägs nämligen att tröskeln för människor att faktiskt bidra med en kommentar sänks betydligt om andra skrivit innan. Ingen vill vara först.

 

Genom att själv skriva en eller flera kommentarer på varje inlägg du producerar påverkar du således din bloggs helhet positivt och bjuder in andra till konversation. Som du säkert förstår gäller det dock att skriva subtila och kvalitativa egna kommentarer som dels uppfattas som trovärdiga och dels faktiskt bjuder in andra att tycka. Bara ”Grymt inlägg!” från ”Mr X” ger knappast någon positiv effekt.

 

2. Sök eller skapa en konflikt

 

Listan på bloggar som dragit nytta av en konflikt är lång. Konflikter är intressant och konflikter renderar klick. Katrin Zytomierskas blogg ökade då skilsmässan med Alex Schulman blev offentlig och situationen lite infekterad. Carolina Gynning, Linda Rosing och Andreas Kleerup ökade alla trafiken på sina bloggar då det kvällstidningarna kallade ”triangeldramat” uppmärksammades.

 

Om du bloggar eller planerar att blogga inom ett område som tål en konflikt (det är en dålig idé att börja med fula knep om du skriver en nedtonad företagsblogg) kan du få enorm effekt genom en sådan. Antingen så skjuter du helt enkelt skarpt och attackerar någon med mer trafik än vad du har, ser till att väcka reaktion och debatt kring din åsikt samt möjligen blanda in ytterligare bloggare – eller så sätter du en strategi tillsammans med en vän i bloggosfären. En fabricerad konflikt, helt enkelt.

 

Precis som med att ”kommentera sig själv” så är finess helt avgörande för resultatet och ditt framtida anseende i bloggosfären. En fabricerad konflikt är givetvis någonting ovärdigt och en illa fabricerad konflikt någonting direkt patetiskt. Samtidigt kan en välskriven inläggsserie i stil med ”Sveriges sämsta bloggar, del X” fortfarande bli läsning. Och ”do the trick”.

 

Men att på något vis agera oärligt i bloggosfären är ingenting jag egentligen rekommenderar. Det slår bara tillbaka.

 


Så hanterar du att människor säger att de hatar dig

Jag vet inte så mycket om psykologi och kan egentligen inte förklara varför människor kan komma att vara elaka mot dig i sina kommentarer. Men det är någonting du måste vara redo för och kunna hantera.

 

Jag brukar säga att det inte är på riktigt. För det är det inte. Du måste lära dig att låta människors negativa påhopp rinna av dig. Jag har själv blivit mordhotad åtskilliga gånger online och det finns nog inte en stor bloggare i den nationella eller internationella bloggosfären som inte mottagit tråkigheter bland sina kommentarer.

 

Bakom anonymitetens och den digitala världens väggar uttrycker sig människor på ett sätt de sällan skulle göra om ni möttes i verkliga livet. Precis som att bloggandet, möjligheten att enkelt och omedelbart få sina tankar och åsikter ”publicerade”, fått antalet bloggar att explodera – har en liknande reaktion skett bland kommentarer. Möjligheten att anonymt få sina rader ”publicerade” triggar att tycka, spetsa, kasta ur sig. Det är viktigt att inse att kommentarfunktionen i sig är ett publicistiskt verktyg, en miniblogg i bloggen om man så vill. De flesta ”skräp”-kommentarer publiceras för att folk helt enkelt, precis som bloggaren själv, känner ett behov av att publicera sig. Och har ofta inte så mycket med direkt och personlig kritik att göra som man först tror.

 

Jag har till och med, då jag undersökt saken närmare, varit med om människor som skrivit saker de egentligen inte tycker i kommentarer. Men för att det är så enkelt att avreagera sig, att anonymt bli ”publicerad”, tar de chansen. Då jag studerat människors bloggläsande har det förekommit att alltifrån problem i det egna livet (en tjej som var olyckligt kär tenderade att hata andra tjejers lyckliga inlägg om sina killar) till ren och skär tristess legat bakom reaktionen. Men väldigt sällan genuina åsikter eller ens en ordentlig tanke.

 

Nischa Besara, chefredaktör för Dagens Arena berättade under en intervju på Webbdagarna i Stockholm om alla de hotfulla och ilskt kritiserande mail hon ofta tar emot. Och hur människor, då hon svarade med ett personligt mail som förklarade situationen från hennes synvinkel, upprepade gånger svarat henne med mångt mycket mer sympatiska och ursäktande mail.

 

Som om den initiala åsikten skruvats upp och förvrängts hundra gånger i ett försök att vinna reaktion och kontakt.

 

När (eller om) du får en elak eller på andra vis jobbig kommentar, låt den inte påverka dig. Om du misslyckas – maila mig på [email protected] och berätta, skrik eller skäll. Bättre det. För om en jobbig kommentar får dig att sluta blogga så har den dåliga sidan vunnit. Och det får den inte göra.

 


Mina bästa bloggtips: Alex Schulman

 

Ansvarig utgivare och bloggare på 1000apor.se.

 

Om du bara fick ge ett tips till bloggare där ute – vad skulle det vara?
– I denna nya värld där alla vill konsumera fort - skriv kort! Det optimala blogginlägget är sex rader långt.

 

Vilka egenskaper definierar en bra blogg?
– Det där beror på vad man menar med ”bra”. Jag gillar ju kontemplerande bloggar. Klyftiga människor som uttrycker kvicka saker. Men om ”bra” är ”stor” så handlar det ju egentligen om att skriva så spånigt som möjligt om så ytliga saker som möjligt. Dagens outfits och så.

 

Vilka egenskaper definierar ett bra blogginlägg?
– Att träffa läsaren. Man ska säga något i sin blogg som läsaren håller med om utan att någonsin förr ha tänkt på det. Läsaren ska tänka: ”Ha!” Det var som fan, jag håller med.



Vilka tror du är de vanligaste ”felen” nyblivna bloggare gör?

– De skriver för långt. Och de glömmer en mycket viktig sak - att bifoga bilder. Det är MYCKET bättre att ta en bild på ens tå och skriva ”så här ser min tå ut” än att ägna 10 000 tecken åt att diskutera tån som sådan.

 

Hur hanterar du elaka kommentarer?
– De värsta hoten kom/kommer från någon naziorganisation som fått för sig att jag är jude. När jag var ihop med Katrin var det ännu värre. De bad mig ”ta min polska judehora och flytta tillbaka till Polen”. Jag anmälde aldrig, trots att Aftonbladet krävde av mig att jag skulle göra det. I övrigt är det ju mest harmlöst och inte så farligt. Det gäller att inte ta det där på allvar.

 

Vilka är dina tre bästa tips för att boosta bloggtrafik?
– Jag gör det aldrig eftersom jag aldrig behövt, men bästa två sätten att komma igång är: 1. Länka till andra bloggar Då länkar de till dig. 2. Kommentera andras bloggar, särskilt de större och signera med din bloggadress. Om du skriver nåt provocerande eller roligt eller utåtstickande så kommer du att få besök. 3. Blogga ofta och ge inte upp. Du kommer att ha noll kommentarer på dina 50 första inlägg (om du inte ligger på ett trafikdragande sajt från början) och det gäller bara att gilla läget och kämpa på. Trafiken kommer.

 

Hur många inlägg tycker du att man initialt ska försöka producera för att dels behålla läsarnas uppmärksamhet – och dels vinna nya?
– Om man bloggar mindre än två gånger per dag så kan man inte kalla det en blogg. Min regel är minst tre om dagen, men har man tid ska man försöka komma upp till fem, sex.

 


Mina bästa bloggtips: Olle Lidbom

 

Mediebloggar på vassaeggen.se.

 

Om du bara fick ge ett tips till bloggare där ute – vad skulle det vara?
– Kvantitet för kvalitet, blogga hellre för ofta än för bra.

 

Vilka egenskaper definierar en bra blogg?
– Uppdateras ofta, personlig men inte privat ton, mycket länkar till andra sajter.



Vilka egenskaper definierar ett bra blogginlägg?

– Bra rubrik, inte för långt (max en halv extrascroll), minst två utlänkningar och, om inte aha-upplevelse, så åtminstone en liten mhm-upplevelse.

 

Vilka tror du är de tre vanligaste ”felen” nyblivna bloggare gör?
– Petar för länge, blandar ihop personlig och privat ton samt förväntar sig omedelbar framgång.

 

Hur hanterar du elaka kommentarer?
– Ältar i tysthet, konstruerar under joggrundorna dräpande svar som jag aldrig publicerar. Näthatet är vidrigt, men man måste lära sig hantera det. Undvika näthat gör man genom att skriva i ett specifikt ämne, inte brett och genom att skapa en relation till sina läsare, genom att svara dem alla. Samt ta bort ovidkommande elaka kommentarer, de sänker ribban och inbjuder bara till mer.

 

Vilka är dina tre bästa tips för att öka sin trafik?
– Beröm och länka till stora bloggare, gör listor, skriv om och publicera egna bilder på kändisar, både a-, b- och c-kändisar funkar.

 

Hur många inlägg tycker du att man initialt ska försöka producera för att dels behålla läsarnas uppmärksamhet – och dels vinna nya?
– Ett om dagen.

 


Mina bästa bloggtips: Roland Karlsson

 

Chef på blogg.se.

 

Om du bara fick ge ett tips till bloggare där ute – vad skulle det vara?
– Trafik till bloggen strävar de allra flesta efter. Lägg upp en plan för inläggen en vecka framöver och se till att det alltid finns något nytt på bloggen på till exempel söndag, tisdag och torsdag. Det vill säga skriv lördag, måndag och onsdag. Bloggandet blir en vana och bloggläsarna (som ännu inte använder RSS-läsare i större skala) hittar alltid något nytt och kommer tillbaka.

 

Vilka egenskaper definierar en bra blogg?
–  Bloggen lämnar ut någonting av dig själv (personligt men inte privat) - bloggläsarna vill lära känna dig. Samt regelbundenhet enligt ovan.

 

Vilka egenskaper tycker du definierar ett bra blogginlägg?
– Intresseväckande rubrik. Inte för långt - läsarna scannar en webbsida och blir det ”för mycket” orkar man inte. Någon bild ökar intresset.

 

Vilka tror du är de tre vanligaste ”felen” nyblivna bloggare gör?
1. Läser för lite andra bloggar innan man startar (analysera vad som utmärker de som lyckats - hitta det som passar ditt sätt att vara och att skriva). 2. Marknadsför bloggen på ett sätt som andra stör sig på: ”titta in på min blogg!”. Skriv tankeväckande, roande och kanske lite provocerande så kommer det automatiskt 3. Hamnar i tekniska problem för att man vill göra sin blogg mer personlig. Innehåll, läsare och sedan paketering/utseende, är rätt ordning.

 

Vilka är dina tre bästa tips för att öka sin trafik?
1. Kommentera. 2. Skriv regelbundet. 3. Marknadsför dig själv via så många gratiskanaler som möjligt.

 


Mina bästa bloggtips: Elin Kling


Modebloggare på kanal5.se samt entreprenör.

 

Om du bara fick ge ett tips till bloggare där ute – vad skulle det vara?
– Skriv för att alltid skapa en följetång, gör människor nyfikna och få dem att känna sig som en del i en historia. Återrelatera till äldre inlägg och locka med kommande. Det ska kännas som att du ser en helhet som läsarna inte gör (men som de verkligen inte vill missa).

 

Vilka tror du är de vanligaste ”felen” nyblivna bloggare gör?
– Jag tror att en fälla som många bloggare ramlar i är att de tittar på någon av de stora bloggarna och vill göra samma sak. Och konkurrensen är redan stenhård. Försök istället hitta din lilla nisch, någonting som just du gör väldigt bra. Ge läsarna någonting de bara kan få hos dig.

 

Hur hanterar du elaka kommentarer?
– Bland mina kommentarer kan människor skriva alltifrån att jag är ful och klär mig fult till lite hårdare saker som att jag har anorexi. Men man kan inte bry sig om det. Det går bara inte. Jag blir egentligen mest förbannad när de skriver att jag bara glider runt och är glamourös. Visst har jag en underbar vardag – men jag jobbar stenhårt.

 

Vilka egenskaper tycker du definierar ett bra blogginlägg?
– Mina mest lästa inlägg är alltid antingen då jag varit personlig eller gett tips. En dagens outfit är ju personlig, det är jag på bilden, det är min vardag. Tips kan vara alltifrån att jag hittat en tröja i en viss butik och skriver om det, till ”så klipper du av armarna och får en jeansväst”.

 

Hur många inlägg tycker du att man initialt ska försöka producera för att dels behålla läsarnas uppmärksamhet – och dels vinna nya?
– Jag skriver själv alltid minst fyra inlägg varje vardag och minst två varje helgdag. Annars tröttnar människor och tycker att det går långsamt. När jag började blogga för två år sedan var läsarna tacksamma varje gång det ”hände något”. Idag är kraven skyhöga.

 


Mina bästa bloggtips: Fredrik Wass

 

Mediebloggar på bisonblog.se.

 

Om du bara fick ge ett tips till bloggare där ute – vad skulle det vara?
– Skriv hellre ofta och kort än sällan och långt. Då tappar du varken läsare eller ork.



Vilka egenskaper definierar en bra blogg?

– Personligt engagemang och riktiga åsikter, inte bara rapportering. Vill läsarna ha nyheter kan de gå till traditionella kanaler. På en blogg vill man att skribenten tycker till och reflekterar. En bra blogg ska också länka till andra bloggar för att sätta in bloggen i ett sammanhang. Att blogga handlar både om det som händer på den egna bloggen men lika mycket om det som skrivs och länkas till hos andra.

 

Vilka egenskaper definierar ett bra blogginlägg?
– Personligt, upplysande och underhållande – oavsett ämne.

 

Vilka tror du är de tre vanligaste ”felen” nyblivna bloggare gör?
– Man går ut för hårt och tror att man ska orka med att skriva jättemycket. Sen tröttnar man. Ett annat nybörjarmisstag är att som första inlägg stolt berätta att ”här ska jag skriva…”. En blogg måste inte ha en programförklaring eller en tydlig nisch från början. Det kommer med tiden.

 

Hur hanterar du elaka kommentarer?
– ”Mata inte trollen” brukar man ju säga. Ofta brukar kommentarerna bara bli värre om de bemöts. Är de kränkande eller på annat sätt stötande så ska de tas bort. En blogg är inte demokratisk. Det är min blogg och jag bestämmer.

 

Vilka är dina tre bästa tips för att öka sin trafik?
1. Skriv om aktuella händelser som många andra skriver om. 2. ”Pinga” din blogg hos bloggportalerna. Det vill säga registrera din blogg samt skicka en ”ping” varje gång du uppdaterat. Det gör att du kommer med i olika rankingar och kopplas även ihop till andra bloggar som skriver om ett visst område. 3. Var aktiv hos andra. Kommentera inlägg hos dina ”konkurrenter” regelbundet och se till att andra får reda på din existens. De flesta bloggare kollar sin statistik och ser vad besökarna kommer ifrån.

 

Hur många inlägg tycker du att man initialt ska försöka producera för att dels behålla läsarnas uppmärksamhet – och dels vinna nya?
– Ett inlägg om dagen (gärna fler) har blivit någon form av tumregel för att inledningsvis få igång en blogg och få återkommande besökare.

 


Mina bästa bloggtips: Viktor Barth-Kron

 

Chefredaktör stureplan.se samt bloggare på The Viktor Report.

 

Om du bara fick ge ett tips till bloggare där ute – vad skulle det vara?
– Gör en tydlig plan för bloggen, med fasta punkter, ämnen och vinjetter. Det kan vara alltifrån ”Dagens outfit” till ”Saker som stör mig med Bert Karlsson, del X” och ”Mail från min chef”. Det ger en trygghet att falla tillbaka på den dagen det står still i hjärnan (för det kommer det att göra, jag lovar).

 

Vilka egenskaper definierar ett bra blogginlägg?
– En inte alltför lång text, gärna överskådlig med hjälp av fetningar och styckeindelning om så behövs, och minst en bild.

 

Vilka tror du är de tre vanligaste ”felen” nyblivna bloggare gör?
– Att inte veta vad man vill med bloggen, att sakna en tydlig färdplan för projektet.
– Det tar alltid ett bra tag att hitta sin stil, och för nyblivna bloggare är det lätt att hamna i fällan att vilja vara alla till lags, någonting som enbart kommer att leda till att ingen känner sig berörd. Bättre att satsa mot en specifik målgrupp och med olika medel väcka den gruppens intresse.
– Många är för ödmjuka i början. Att be om ursäkt för bloggens existens är aldrig bra, har du bestämt dig för att köra så kör du. Om du inte själv tror på projektet så kommer ingen annan att göra det heller.

 

Hur råder du bloggarna på Stureplan.se att hantera elaka kommentarer?
– Generellt: Att ge sig ut som bloggare är att ställa sig på en scen, och har man svårt att hantera offentlig kritik bör man kanske tänka efter en extra gång innan man drar igång något. Rena obsceniteter och/eller olagligheter ska man förstås se till att rensa undan oavsett det; eftersom siten är ansvarig för innehållet i kommentarstrådarna.

 

Vad känner du generellt inför det ”näthat” som många bloggare ställs inför idag?
– Jag tycker faktiskt att det har minskat i omfattning, i takt med att nyhetens behag i att skriva skit anonymt avtagit. De bloggare som utsätts är i regel de som skriver mycket personligt och har provokativa drag i sin personlighet, och min erfarenhet är att just de personerna snarare triggas av hets i kommentarsfälten. En ämnesspecifik bloggare har sällan något att oroa sig för.

 

Vilka är dina tre bästa tips för att boosta bloggtrafik?
1. Interagera med andra bloggar – helst såna där du ser en klar möjlighet att överlänkade läsare faktiskt kan fastna för din blogg. Sportbloggar ska interagera med sportbloggar och mode med mode, för att ta det enkelt. 2. Skriv ofta. 3. När du fått så mycket trafik att andra vill dra nytta av den – ställ upp på allt. Ju fler sammanhang du syns i desto större intresse kring din person. Låt oss kalla det Blondinbella-effekten.

 

Hur många inlägg tycker du att man initialt ska försöka producera för att dels behålla läsarnas uppmärksamhet –  och dels vinna nya?
– Jag har inga fasta krav, mer än att bloggen ska uppdateras dagligen. Däremot rekommenderar jag starkt att man snittar minst fyra poster om dagen. Vår erfarenhet visar att en hög uppdateringsfrekvens även påverkar antalet unika besökare i stor utsträckning.

 


Få en bättre blogg på fem minuter, del 5

 

Använd mycket bilder


Jag älskar att jag skriver det i ett inlägg utan bild. Men i alla fall: Människor tycker om att titta på bilder. Bilder fungerar, de lockar in människor i din text och bra bilder ger människor ett incitament för att återvända till din blogg.

 


Få en bättre blogg på fem minuter, del 4


Följ de stora nyheterna


När någonting ”stort” händer kan det, om saken ligger inom ramen för ditt intresseområde, vara en idé att skriva om det på ditt sätt. När Michael Jackson begår vansinneshandlingen att dingla sin baby utanför ett hotellfönster i Berlin så skriver hela världen om det och många söker efter det i sökmotorerna.

 

Att kallt referera till historien ger givetvis vare sig dig eller dina läsare någonting. Men ett eget grepp (”I huvudet på Michael Jacksons baby”, ”Därför är Michael Jackson själv en baby”) tillför någonting till den nyhetsrapportering dina läsare redan läst och ger dig en skjuts i sökmotorernas resultatlistor.

 

I alla dina inlägg, men kanske framför allt i dem du skriver i kölvattnet efter de stora nyheterna, är det viktigt att tänka på din rubrik. Som jag skrev tidigare får den gärna vara lockande, talande och effektiv. Men också innehålla viktiga nyckelord. Det du skriver i ditt rubrikfält kommer att värderas långt mycket tyngre av sökmotorerna än din brödtext. Om du skrivit inlägget ”I huvudet på Michael Jacksons baby” så är det viktigt att just den frasen också är rubrik.

 

Här finns tre viktiga nyckelord med, ”Michael”, ”Jackson” och ”baby”. Precis vad intresserade kan tänkas söka efter. Döper du däremot ditt inlägg till ”I huvudet på en knäppskalles unge” förstår du att du går miste om en hel del. Generellt sett så ska du alltid, så länge ditt inlägg består av dem, försöka få med personnamn, varumärken och andra nyckelord i såväl din rubrik som i dina taggar.

 


Få en bättre blogg på fem minuter, del 3


Om du kan samla mailadresser, gör det


RSS är en fantastisk sak (som dessutom säkerligen redan finns på din blogg). Men det gamla hederliga ”e-postandet” regerar fortfarande bland massorna. Att få till ett fält i vilket människor kan fylla i sin mailadress och på så vis bli tipsade om:
1) när du skrivit ett nytt inlägg och
2) när du helt enkelt vill uppmärksamma dem på någonting annat (ett föredrag du ska hålla, ett program du ska gästa, vad som helst) – är en väldigt bra sak.

 

Det är något konkret, användbart och potentiellt kommersiellt värdefullt.

 


Få en bättre blogg på fem minuter, del 2


Tveka inte. Och om du tvekar – fråga


Mike Masnick, mannen bakom bloggen Techdirt, har en gång sagt: ”When in doubt, write. When in really doubt, ask your readers.”


Tänk inte för mycket och om du gör det – låt dina läsare komma med input.

 

Att vara osäker på någonting och vara öppen med det är inte en svaghet utan en styrka. Spela inte någonting du inte är. Transparens är någonting fint och det kommer inte bara att föra dina läsare närmare dig och göra dem mer lojala – det kommer att göra dig bättre.

 


Få en bättre blogg på fem minuter, del 1

Få människor att skratta

 

Jag förstår. Det passar långt ifrån alla bloggar. Men ha i bakhuvudet att skratt är mäktiga. När du får en människa att skratta skapar denne omedelbart ett band till din blogg och chanserna ökar att han eller hon återvänder. Jag kan fortfarande denna dag gå in på Alex Schulmans gamla Aftonbladet-blogg och läsa lite favoriter.

 

Att vara rolig är att ha makt.

 


Så får du mer trafik, del 5


Skriv så att andra pratar


Det finns en viss typ av saker vi läser som får oss att vilja uppmärksamma och dela det med andra. Det kan handla om att vi skickar en länk till någon (”Kolla vilken sjuk grej!”), att vi tar upp det på lunchen eller helt enkelt skriker det rakt ut. Och det kan handla om alltifrån att två grisar gift sig (ett av mina största YouTube-fynd) till att terrorister flugit in två plan i lika många amerikanska skyskrapor.

 

Är du med mig? Texterna, bilderna, filmerna, nyheterna, skämten som får oss att instinktivt vilja berätta för någon annan. Om du, om så än bara sällsynt, får till sådant material – är du på god väg att bli en succé.
Försök att känna efter; vad får dig att känna så? Vilka sådana saker har du vidarebefordrat den senaste tiden? Försök att hitta den magiska formeln (och glöm inte att maila mig när du gjort det).

 


Så får du mer trafik, del 4

Gör pr för dig själv

 

Håll igång ett ständigt nätverkande. Människor kommer inte att ”råka” hitta din blogg, du måste ut och synas. Den stora skillnaden mellan gammelmedia och nya medier, tycker jag, är hur långt du färdas med din text.

 

Om du skriver i en tidning är du klar när din text går i tryck. Efter det finns det inte mycket du kan göra. Om du bara publicerar dina inlägg och sedan lutar dig tillbaka, skulle du lika gärna kunnat trycka den på döda träd. För då utnyttjar du inte kanalen internet och dess möjlighet fullt ut.

 

Att publicera innebär att ditt inläggs resa börjar, inte slutar. Vilka andra bloggar kan du tipsa om ditt inlägg? Vilka andra bloggar eller siter kan tänkas länka till just detta inlägg? Kan du skriva in permalänken i din Facebook-status? Kan det du skrivit väcka så pass stor uppmärksamhet att de stora nyhetssiterna bör tipsas? Är det aktuellt med en pressrelease till och med? Vilka människor i ditt nätverk bör tipsas via mail?


På vilka forum kan du starta en tråd om ditt inlägg eller din blogg? Var kan det du skrivit tillföra någonting? Var finns människorna som kan tänkas vara intresserade? Bli hjälpta?

 

För att vara realistisk så kommer du inte ha tid att lägga hur mycket energi som helst på att marknadsföra varje inlägg. Men det måste vara din grundtes. Du måste följa med ditt inlägg längre än till publicera-knappen.

 

Ett bra sätt att initialt göra det är att registrera sig på några av de siterna som bygger på att lista och sprida bloggar och dess innehåll. På Bloggtoppen och Bloggportalen registrerar du din blogg för att hamna i deras listor. Sedan ”pingar” du varje gång du skrivit ett nytt inlägg, ett sätt att uppmärksamma andra på att du uppdaterat din blogg.

 

Bloglovin fungerar som en RSS-läsare. Människor samlar och prenumererar på sina favoritbloggar. Samt blir tipsade om andra bloggar med liknande innehåll. Du registrerar dig för att finnas i deras register samt kan också lägga in en knapp på din blogg, så att dina läsare tipsas om att följa dig via Bloglovin. Någonting som ger dig högre status hos tjänsten, vilket leder till att du rekommenderas till fler nya läsare.

 

Twingly är en bloggsökmotor som listar bloggar men också ger dig möjlighet att genom att länka till specifika artiklar på siter som tv4.se, dn.se och svd.se, också få länkar tillbaka från dessa.

 


Så får du mer trafik, del 3

 

Gästblogga


Att bli framgångsrik online handlar om att bilda allianser. Allianser med dina läsare och med dina kollegor i bloggosfären (ofta samma personer).

 

Jag tycker att du ska scanna av bloggosfären efter bloggar som dels liknar din och dels skulle kunna dra nytta av ditt innehåll. Sen erbjuder du dig helt enkelt att gästblogga ett inlägg. Eller en serie inlägg. Det är ett utmärkt vis att såväl bygga relationer som att marknadsföra sig. På ett sympatiskt vis, dessutom.

 

Vem som helst kan få till en länk som boostar trafiken för en dag. Svårare är det att få de nya besökarna att återvända. Skälet till att jag rekommenderar dig att söka bloggar som liknar din egen är att du med fördel kan bearbeta en grupp läsare vars intresseområde redan bekräftats. Gillar en grupp läsare en blogg om exempelvis inredning, är oddsen goda för att de skulle ge även din tapetblogg chansen. I synnerhet om du, på den blogg de redan läser, förekommit som gästbloggare eller refererats till på annat vis (exempel: ”xxx säger en riktigt bra sak om bla bla bla”).

 

Inlänkar är kanon men det krävs ett långsiktigt och konsekvent arbete för att bygga en stabil och ”riktig” trafik.

 


Så får du mer trafik, del 2


Kommentera (hos andra och dig själv)


Försök att vara aktiv på bloggar som kan antas ha en publik som även skulle uppskatta ditt innehåll. Var aktiv i kommentarsfälten (med relevanta åsikter och inlägg) och bli en uppskattad del i diskussionen där. Skriv alltid med url:en till din blogg eller hänvisa helt sonika till ett inlägg du skrivit i samma ämne.

 

När vi ändå är inne på avdelning ”kommentarer” så rekommenderar jag starkt att du:
1) tillåter kommentarer på din egen blogg och
2) att du gör det till en vana att (nästan) alltid svara på de kommentarer som läggs in hos dig. Din blogg är inte din personliga högtalare, den är en ständig konversation. Bara om du tänker så, kommer din publik att växa. Bli en del av konversationen, minska avståndet mellan dig som skriver och dina läsare till ett minimum. Jag rekommenderar dig också att i dina inlägg uppmuntra läsarna att kommentera. Ställ frågor, be om feedback och hänvisa konsekvent till diskussioner och åsikter som uppkommit bland kommentarer. Visa att kommentarerna som innehållsform är lika viktiga för dig som dina egna inlägg.

 

Om ditt bloggverktyg erbjuder möjligheten att via antingen RSS eller mail-notifieringar prenumerera på alla de kommentarer som skrivs i din blogg bör du göra det. Dels för att aldrig missa någon kommentar, dels för att kunna svara på kommentarer i ett någorlunda tempo men även för att intressanta diskussioner faktiskt kan uppkomma i inlägg du skrev för många månader sedan, inlägg som nu ligger långt ner i arkivet och som du utan att bli tipsad om – lätt missar.

 

Många, bland andra Mike Fruchter på louisgray.com, pratar ofta om ”one way bloggers” och ”two way bloggers”. Och hur viktigt det är för dig att bli en ”two way blogger”. Att vara en ”one way blogger” innebär att du helt enkelt uppmuntrar människor att kommentera och att du sedan personligen svarar på dessa kommentarer. För att bli en ”two way blogger” måste du gå längre. Om de besökare som kommenterar hos dig har bloggar, besök dem. Engagera dig i dina besökare. Hittar du ett inlägg som ligger innanför dina ramar, kommentera själv. Gärna med en kvalitativ åsikt eller konstruktiv feedback, innehåll som tillför någonting.

 

Uppmuntra också dina besökare att följa dig via Twitter eller Jaiku, gå med i din Facebook-grupp och annat liknande. Det handlar om att visa intresse för sin läsekrets, visa intresse för den och aktivera den.

 


Så får du mer trafik, del 1


Länka (och få länkar)


Som jag skrivit tidigare; att bli framgångsrik online bygger på att vara generös. Ge och du skall få. Trafik på internet rör sig i strömmar och det första du måste göra är att uppmärksamma strömmarna, människorna, på att du finns. Genom att alltid länka till bloggar, siter, artiklar eller annat så fort du refererar till dem kommer din adress att synas då andra bloggare/siter synar sin egen trafik – och du kommer, förr eller senare, att få länkar tillbaka.

 

Det överlägset vanligaste sättet som nya människor upptäcker din blogg på, kommer att vara genom andra bloggar. Utgående länkar från din blogg ”ses” dessutom av Google och andra sökmotorer och du vinner trovärdighet (trovärdighet = högre upp i söklistorna = mer trafik till dig). Syftet med att länka är, förutom den positiva Google-aspekten, givetvis att du ska få länkar tillbaka. Och länkar in till dig är många gånger högre värderade av sökmotorer som Google än vad länkar ut från dig är.

 

Om du bloggar från ett företags site är det en bra sak att se till att alla bolagets partners, leverantörer och andra i nätverket länkar till dig från sina siter eller bloggar. Är du en privatperson kan du börja med att se till att du finns i alla dina vänner och bekantas bloggrolls (länklistan som finns på så gott som alla bloggar).

 

Har du möjlighet är det bra att själv försöka styra själva länkens utseende. Om du skriver en blogg om jeanskjortor är det mycket mer effektivt om länken säger ”besök Anders Anderssons blogg om jeansskjortor” än bara ”besök Anders blogg här”. Ju mer text som är länkad, desto mer information ger du sökmotorerna om vad platsen som länken leder till handlar om. Då är det, som du förstår, bra om länken innehåller nyckelord som potentiella läsare kan tänkas söka efter (är man intresserad av jeansskjortor söker man efter jeansskjortor och då bör det ordet vara med i alla länkar som leder in till dig).


Den enklaste formen av länkar, och därför dem du bör starta med att etablera, är länkarna från dig själv. Tänk efter: du har förmodligen registrerade konton på en rad sociala platser så som Facebook, Twitter, Jaiku, LinkedIn, Google, Wikipedia (har du skapat Wikipedia-sidor åt såväl dig själv som din blogg, förresten?) eller liknande. Detta är siter som sökmotorerna rankar som väldigt trovärdiga och länkar från dessa siter är således också värdefulla. Placera länkar till dig själv på så många du kan. Sist men inte minst, se också till att konsekvent i hur du formulerar dina länkar och dess tillhörande nyckelord och beskrivningar.

 

Sökmotorerna kommer att belöna dig.

 


RSS 2.0