Här skriver jag om bloggar och om bloggosfären. Om att blogga, om att göra så framgångsrikt och om att tjäna pengar på att blogga.

Telefon: 0709 18 25 50 daniel(a)danielkjellsson.com Skype: danielkjellsson


Daniel Kjellssons Facebook-profil

Två fula knep

 

Det finns inga genvägar till långsiktig framgång, som du förstår. Men det finns en del småsaker, placerade någonstans i mitten av skalan för fult spel, du kan göra för att ge dina förutsättningar en skjuts framåt. Om du vill.

 

1. Kommentera dig själv

 

Det har ofta sagts att ”om du har en restaurang är det bättre att bjuda alla vänner på mat, än att restaurangen står tom”. För vi människor är flockdjur, vi vill vara där andra är. Om många andra tycker att din restaurang är bra, så måste den vara det. Och om det är ett jäkla ös bland dina inläggs kommentarer så visar det upp en bild av en väldigt mycket mer spännande och aktiv plats än om frasen ”inga kommentarer” ekar tomt överallt.
Det sägs nämligen att tröskeln för människor att faktiskt bidra med en kommentar sänks betydligt om andra skrivit innan. Ingen vill vara först.

 

Genom att själv skriva en eller flera kommentarer på varje inlägg du producerar påverkar du således din bloggs helhet positivt och bjuder in andra till konversation. Som du säkert förstår gäller det dock att skriva subtila och kvalitativa egna kommentarer som dels uppfattas som trovärdiga och dels faktiskt bjuder in andra att tycka. Bara ”Grymt inlägg!” från ”Mr X” ger knappast någon positiv effekt.

 

2. Sök eller skapa en konflikt

 

Listan på bloggar som dragit nytta av en konflikt är lång. Konflikter är intressant och konflikter renderar klick. Katrin Zytomierskas blogg ökade då skilsmässan med Alex Schulman blev offentlig och situationen lite infekterad. Carolina Gynning, Linda Rosing och Andreas Kleerup ökade alla trafiken på sina bloggar då det kvällstidningarna kallade ”triangeldramat” uppmärksammades.

 

Om du bloggar eller planerar att blogga inom ett område som tål en konflikt (det är en dålig idé att börja med fula knep om du skriver en nedtonad företagsblogg) kan du få enorm effekt genom en sådan. Antingen så skjuter du helt enkelt skarpt och attackerar någon med mer trafik än vad du har, ser till att väcka reaktion och debatt kring din åsikt samt möjligen blanda in ytterligare bloggare – eller så sätter du en strategi tillsammans med en vän i bloggosfären. En fabricerad konflikt, helt enkelt.

 

Precis som med att ”kommentera sig själv” så är finess helt avgörande för resultatet och ditt framtida anseende i bloggosfären. En fabricerad konflikt är givetvis någonting ovärdigt och en illa fabricerad konflikt någonting direkt patetiskt. Samtidigt kan en välskriven inläggsserie i stil med ”Sveriges sämsta bloggar, del X” fortfarande bli läsning. Och ”do the trick”.

 

Men att på något vis agera oärligt i bloggosfären är ingenting jag egentligen rekommenderar. Det slår bara tillbaka.

 


Kommentarer
Postat av: Evelina

Haha, bra knep (y)

2009-04-09 @ 01:30:48
URL: http://lillie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0