Så skriver du en framgångsrik blogg, del 1
Skriv ofta
Människor eller ”bloggläsare” är idag långt mer bortskämda med frekventa uppdateringar än för ett par år sedan. Calle Schulman, chefredaktör på 1000apor.se, har till exempel sagt att ingen blogg blir ”stor” utan minst sex inlägg om dagen. Elin Kling, modebloggerska på kanal5.se, säger: ”För två år sedan var mina besökare tacksamma bara det hände något. Idag blir det ett väldans liv om jag bara är tyst i några timmar. Fyra inlägg varje vardag och två inlägg varje helgdag är minimum.”
Olle Lidbom, mediebloggare på vassaeggen.se hävdar att ett kvalitativt inlägg om dagen räcker, till att börja med. Viktor Barth-Kron, chefredaktör på stureplan.se, säger att de ser tveklösa samband mellan uppdateringsfrekvens och trafiksiffror för bloggarna på siten. Och rekommenderar därför sina bloggare att publicera fyra inlägg om dagen i genomsnitt.
Andra hävdar att rytm faktiskt är viktigare än en hög frekvens. Att du vänjer dina besökare vid en bekväm rytm du kan hålla, så att du inte några veckor skriver som en galning, för att sedan sänka tempot rejält och alltså göra besökare som vant sig vid ett skyfall besvikna på ett duggregn. Givetvis är det så att bara du själv kan välja vilken uppdateringsfrekvens du vill ligga på, det enda jag kan säga är: Att skriva ”ofta” är väldigt viktigt. Men bara du själv kan avgöra vad ”ofta” betyder för dig.
Om det känns tufft kan jag trösta dig med att det med blogging är som med precis allt annat – övning ger färdighet. När du blivit varm i kläderna lär ord, formuleringar och inläggsidéer komma till dig i ett allt snabbare flöde.
Tror också att antalet inlägg per dag har betydelse för hur många besökare man får. Problemet för de flesta är att få tid till att skriva mer än ett inlägg om dagen. För en bloggpost per dag är ett minimum.