Här skriver jag om bloggar och om bloggosfären. Om att blogga, om att göra så framgångsrikt och om att tjäna pengar på att blogga.

Telefon: 0709 18 25 50 daniel(a)danielkjellsson.com Skype: danielkjellsson


Daniel Kjellssons Facebook-profil

Så skapar du materialet andra vill ha


”Flagship content” pratas det en del om i bloggosfären. Ditt flagship content är det material, det ämne, eller den nisch du ”äger”. Det kan vara ett enda inlägg, en serie inlägg du lade lite extra krut på eller bloggens helhet. Om du tänker lite på de bloggar du läser idag är jag säker på att du kan peka på lite flagship content. Någon som är ”bäst” på någonting, någon som förklarar ett visst fenomen, en viss bransch, en viss typ av mode bäst. Eller roligast, tydligast eller kortast, för den delen. Någon som har snyggast bilder. Flagship content blir referensmaterial.

 

Människor uppskattar om du löser deras problem. Människor uppskattar enkelhet.

 

Lägg extra energi på att i en serie inlägg kort, initierat, enkelt och intressant förklara bakgrunden till komplexa frågor inom just ditt ämnesområde. Vad är du bra på? Vad är du intresserad av? Aha, att sy om kläder? Då gör du det materialet till ditt flagship content. Lyckas du kommer andra att referera till dig. Istället för att behöva läsa på själva, kan de länka till dig.

 

Wikipedia är ett lysande exempel på detta. Oändligt med bloggare länkar till Wikipedia varje dag. Alla skulle själva ha kunnat researcha, analysera och formulera förklaringar på olika saker. Men varför lägga tid på det? Wikipedia har flagship content och det är enkelt att bara länka dit istället. Och då gör man det.

 

Flagship content är material som du är stolt över att berätta för andra om. Material andra pratar om, besöker och länkar till. Och flagship content handlar inte om något kortsiktigt länkbete, det är ett långsiktigt arbete för att bygga kvalitet andra uppskattar och har nytta av.

 

Det är också viktigt att säga att många stora bloggar klarar sig fint utan något flagship content över huvud taget (som Alex Schulman säger: ”Vill du bli stor – skriv så spånigt som möjligt”). Alla behöver alltså inte flagship content men alla kan definitivt utnyttja det och använda det för att växa. Om din blogg är ny, oetablerad eller om du just i denna stund funderar på att starta en blogg ska du absolut fundera mer på flagship content.

 

Och du hittar det överallt omkring dig. Vilka problem har din målgrupp eller din nisch? Vad vill de ha hjälp med? Det finns alltid bloggar, forum, Facebook-grupper eller till och med mänskliga möten som handlar om problem och lösningar på dessa. Du måste bara veta var du ska leta.

 

När du väl lokaliserat ditt flagship content har du kommit en bra bit på vägen mot en framgång. När du börjar producera gäller det bara att tänka på att ”samma gamla du” inte riktigt håller längre. Som Chris Garrett (chrisg.com) skriver: ”If you want to be remarked upon you need to be remarkable”. Ditt innehåll måste vara bättre, enklare, tydligare formulerat, djupare, snyggare – bättre än allt annat där ute.

 

Vad du ska göra när är klar? När du har lokaliserat och producerat ditt flagship content?

 

Marknadsföra skiten ur det.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0