Här skriver jag om bloggar och om bloggosfären. Om att blogga, om att göra så framgångsrikt och om att tjäna pengar på att blogga.

Telefon: 0709 18 25 50 daniel(a)danielkjellsson.com Skype: danielkjellsson


Daniel Kjellssons Facebook-profil

Mina bästa bloggtips: Alex Schulman

 

Ansvarig utgivare och bloggare på 1000apor.se.

 

Om du bara fick ge ett tips till bloggare där ute – vad skulle det vara?
– I denna nya värld där alla vill konsumera fort - skriv kort! Det optimala blogginlägget är sex rader långt.

 

Vilka egenskaper definierar en bra blogg?
– Det där beror på vad man menar med ”bra”. Jag gillar ju kontemplerande bloggar. Klyftiga människor som uttrycker kvicka saker. Men om ”bra” är ”stor” så handlar det ju egentligen om att skriva så spånigt som möjligt om så ytliga saker som möjligt. Dagens outfits och så.

 

Vilka egenskaper definierar ett bra blogginlägg?
– Att träffa läsaren. Man ska säga något i sin blogg som läsaren håller med om utan att någonsin förr ha tänkt på det. Läsaren ska tänka: ”Ha!” Det var som fan, jag håller med.



Vilka tror du är de vanligaste ”felen” nyblivna bloggare gör?

– De skriver för långt. Och de glömmer en mycket viktig sak - att bifoga bilder. Det är MYCKET bättre att ta en bild på ens tå och skriva ”så här ser min tå ut” än att ägna 10 000 tecken åt att diskutera tån som sådan.

 

Hur hanterar du elaka kommentarer?
– De värsta hoten kom/kommer från någon naziorganisation som fått för sig att jag är jude. När jag var ihop med Katrin var det ännu värre. De bad mig ”ta min polska judehora och flytta tillbaka till Polen”. Jag anmälde aldrig, trots att Aftonbladet krävde av mig att jag skulle göra det. I övrigt är det ju mest harmlöst och inte så farligt. Det gäller att inte ta det där på allvar.

 

Vilka är dina tre bästa tips för att boosta bloggtrafik?
– Jag gör det aldrig eftersom jag aldrig behövt, men bästa två sätten att komma igång är: 1. Länka till andra bloggar Då länkar de till dig. 2. Kommentera andras bloggar, särskilt de större och signera med din bloggadress. Om du skriver nåt provocerande eller roligt eller utåtstickande så kommer du att få besök. 3. Blogga ofta och ge inte upp. Du kommer att ha noll kommentarer på dina 50 första inlägg (om du inte ligger på ett trafikdragande sajt från början) och det gäller bara att gilla läget och kämpa på. Trafiken kommer.

 

Hur många inlägg tycker du att man initialt ska försöka producera för att dels behålla läsarnas uppmärksamhet – och dels vinna nya?
– Om man bloggar mindre än två gånger per dag så kan man inte kalla det en blogg. Min regel är minst tre om dagen, men har man tid ska man försöka komma upp till fem, sex.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0