Här skriver jag om bloggar och om bloggosfären. Om att blogga, om att göra så framgångsrikt och om att tjäna pengar på att blogga.

Telefon: 0709 18 25 50 daniel(a)danielkjellsson.com Skype: danielkjellsson


Daniel Kjellssons Facebook-profil

Två bra saker med att blogga anonymt



Lunchade nyligen med den anonyma börshaj som skriver bloggen En daytraders dagbokcafe.se (där jag jobbar, det ska sägas). Det fick mig att tänka på just anonymt bloggande och hur illa jag tyckt om den saken tidigare.

Men jag har ändrat mig.

I många fall är det bättre att vara öppen med vem man är, det blir enklare att skapa en nära relation med sina läsare (någonting som i sin tur bygger läsekretsen). Och många känner sig hindrade av anonymiteten, det liksom tillkommer ytterligare en tröskel då man ska producera bra inlägg när man tvingas "akta sig", smyga och fundera.

Men En daytraders dagbok är en framgång. Och anonymiteten fungerar för att…
 
  •  … han vågar underhålla.
Ibland vill man helt enkelt inte stå för det man skriver. Det kan finnas alltifrån rättsliga skäl till rent sociala. Man vill inte synas. Men man vill uttrycka sig. Att då blogga öppet och hålla igen sitt innehåll, censurera sig själv, vinner ingen på. Då är det bättre att blogga anonymt och därmed känna sig fri att underhålla läsarna med alla detaljer och göttiga fakta. Man vågar vara kaxigare och sticka ut.

  • … han odlar en mystik kring sig själv
Läsarna kommer att undra vem bloggaren är, det kommer att finnas teorier, människor kommer att hävda att ”de vet” och så vidare. Mystiken är bra och om människor undrar, så pratar de och pratar de så sprids bloggen till fler. Det kommer också att kännas mer spännande att följa en blogg omgärdad av rykten och rävspel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0